Bilen »
Type: |
Panoz Esperante GTR-1 Q9 'Sparky' |
Kørere: |
John Nielsen, Doc Bundy, Christophe Tinseau |
Løb: |
Petit Le Mans 1998 |
Resultat: |
Nummer 12 samlet - Nummer 2 i LMGT1-klassen |
Særlige bemærkninger
I 1998 eksperimenterede Panoz med en bil, som - set i bakspejlet - var 10-15 år forud for sin tid. De udstyrede deres Esperante med et hybrid system, hvor ideen var at man under opbremsning kunne lade batterier op, som kunne give et ekstra krafttilskud igennem en elmotor, når der skulle accelereres igen. Man kunne så enten opnå en større samlet ydelse - eller have den samme effekt til rådighed med et mindre forbrug. En selvfølgelighed i 2020 - men hi-tech i 1998.
Det skulle dog vise sig, at gevinsten blev spist op af den ekstra vægt fra batterierne og 'Sparky', som bilen blev kaldt, kom aldrig til at køre LeMans, hvilket havde været planen. I stedet blev dens eneste løb Petit Le Mans i USA senere på sæsonen.
John Nielsen kan fortælle nogle spændende historier om, hvordan det var at være på forkant af det teknologisk mulige. Bl. a. var det ikke kun på ydersiden af bilen, der var lyn. Inde i kabinen oplevede han også at der sprang nogle voldsomme gnister, når hybridsystemet ikke helt virkede efter planen.
Modellen »
Fabrikat: |
Spark |
Modelnummer: |
US069 |
|