Kurt Thiim »
|
Kurt Thiim - DTC 2007
|
Kurt Thiim begyndte sin motorsportskarriere i 1974 i karting, hvor han lærte racerfaget i 4 sæsoner, inden alderen var til et skifte til de egentlige bilklasser.
Det var Formel-racerne, som Kurt Thiim kastede sig over og allerede efter en enkelt sæson i Formel Ford på de danske baner kiggede han udenfor Danmarks grænser. Den satsning bar frugt allerede i 1979, hvor han blev Nordisk Mester i Formel Super VW.
Mesterskabet blev fulgt op af en satsning på EM i Formel 3, men det store gennembrud i EM-serien kom aldrig og på trods af, at Kurt Thiim kørte sig til et Tysk Mesterskab i Formel 3 i 1984 var hans karriere faktisk på nippet til at gå i stå. I 1985 blev det således slet ikke til løb for Kurt Thiims vedkommende grundet sponsormangel.
Men så skete der i 1986 noget, som i den grad bragte Kurt Thiim tilbage på motorsportsscenen. Kurt havde fået tag over hovedet i sin racerbil og han vandt Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) i en Rover Vitesse. DTM var en kraftigt ekspanderende serie og Kurt Thiim kom med på vognen. Via en Alfa Romeo i 1987 og en BMW i første halvdel af 1988 havnede han i den bil, som blandt danske og tyske motorsportsentusiaster er blevet et synonym for Kurt Thiim - En DTM-Mercedes!
I de følgende sæsoner var Kurt Thiim et af de absolutte topnavne i DTM-serien, som voksede og voksede. Fanskaren var massiv - TV-dækningen ligeså - og Mercedes, BMW, Audi, Alfa-Romeo og Opel pumpede millioner i stadig mere avancerede racerbiler. Det lykkedes ikke Kurt Thiim at genvinde sit mesterskab fra 1986, men med en 2. plads i 1992, en 3. plads i 1990 og 4. pladser i 1989 og 1995 i hvad der på det tidspunkt var verdens førende touringcar mesterskab, var Kurt Thiim med der, hvor gassen brændte.
I 1996 voksede DTM ud over Tysklands grænser og det var mere end serien kunne bære. Omkostninger var blevet enorme og de deltagende bilfabrikker trak sig ud ved sæsonens slutning. Kurt Thiim stod derfor pludselig uden både team og løbsserie sammen med en stor flok af de øvrige DTM-kørere.
Siden da har Kurt Thiim primært kørt løb i Tyskland i stort set alle former for standardvogns- og nationale GT-mesterskaber, hvor det er blevet til et mesterskab i Spezial Tourenwagen Trophy i 2000.
I 2002 vendte Kurt Thiim for alvor tilbage til de danske baner. I sin første sæson var han tæt på at vinde DTC-mesterskabet, men måtte nøjes med en samlet 2. plads.
Antal modeller: 41 Antal byggesæt: 4
|