Jan Magnussen »
|
Jan Magnussen - DTC 2007
|
Jan Magnussen debuterede i karting i 1984 og i de følgende år blev det tydeligt for enhver, at her var der et talent udover det sædvanlige. Danmarksmester i 1985-86, juniorverdensmester i 1987 og 1989 og et verdensmesterskab i 1990 var resultater, der skabte store forventninger.
Efter skift til bilklasserne varede det da heller ikke længe, før de store resultater igen tikkede ind og i 1994 blev Jan Magnussen engelsk mester i Formel 3 og satte ny rekord med 14 sejre i 18 løb. Den tidligere indehaver af rekorden var ingen ringere end Ayrton Senna!
Vejen mod Formel 1 var lagt an og Jan Magnussen blev tilknyttet McLaren, hvor chancen bød sig allerede i 1995, hvor Jan Magnussen afløste en syg Mika Hakkinen i Pacific GP. McLaren havde ikke et af sine bedste år i 1995 og en 10. plads i debuten var klart godkendt.
I 1995 kørte Jan Magnussen også DTM og ITC for McLarens motorleverandør, Mercedes, men selv om han her blev nummer 2 i ITC-mesterskabet var han ikke glad for at køre de store standardvogne. Denne utilfredshed kulminerede i 1996, hvor han sidst på sæsonen ud over ITC-løbene også fik et par løb i Champ Car.
Forholdet til McLaren var nu blevet noget anstrengt og det syntes klart, at Jan Magnussen ikke længere var den kører, som teamet ville satse på. Derfor virkede det helt perfekt at Jan Magnussens gamle team fra Formel 3 sæsonen, Stewart Racing, i 1997 gik ind i Formel 1 og tilbød ham en plads i teamet som fast kører sammen med Rubens Barichello. Det skulle dog vise sig slet ikke at fungere. Teamet led af eksploderende motorer og andre børnesygdomme og det gik især udover Jan Magnussen, som vi oftest så på dansk TV, når han trak ind til siden med en rygende motor.
Der var også en fornemmelse af, at teamet i stigende grad koncentrerede sig om Rubens Barichello, og det endte i 1998 med, at Jan Magnussen blev fyret midt på sæsonen. Paradoksalt nok netop efter han i Canadas GP som den første dansker scorede VM-point for en 6. plads.
Siden har Jan Magnussen etableret sig i prototyper og GT-racere. Først hos Panoz og senere hos General Motors, hvor han var fast tilknyttet Corvette-teamet helt frem til 2020. Det er blevet til adskillige klassesejre i 24-timers løbet på Le Mans i Chevrolet Corvette.
Igennem årene har Jan Magnussen udviklet sig til en kører, som er i stand til at køre alt - og som gerne vil køre alt. Derfor har han deltaget i et væld af forskellige løb og mesterskaber igennem årene. I Danmark har han især kørt i DTC-mesterskabet, som han har vundet adskillige gange. Jan Magnussen har en massiv fanskare i Danmark og de satte igennem mange år kolorit på tilskuerpladserne til løb i Danmark.
Antal modeller: 42 Antal byggesæt: 8
|