Jens Winther »
|
Jens Winther - 1973
|
Jens Winther skrev sig - uden at vide det - ind i dansk motorsportshistorie allerede inden han begyndte at køre motorløb. Så langt tilbage som i 1953 fik en ung Jens Winther nemlig lov til at køre rundt og træne på sin motorcykel i en grusgrav i udkanten af Roskilde. Den unge knægts kørsel forløb ikke helt ubemærket og andre fik øjnene op for mulighederne i den gamle grusgrav, som i løbet af nogle år udviklede sig til Danmarks første permanente motorbane - Roskilde Ring.
I mellemtiden havde Jens Winther også fået smag for (og alder til) bilsport og han blev en del af det motorsportsmiljø, som blev skabt med Roskilde Ring som centrum. Kronen på værket i denne periode blev et Danmarksmesterskab i Formel 3 i 1962 i en Cooper-Norton.
I mesterskabshenseende skulle der nu gå en hel del år, inden Jens Winther igen dukker op som Danmarksmester. Denne gang i en bil, som nok er så langt fra den lille Formel 3 Cooper, som man kan tænke sig - En BMW 2800 CS i gruppe 2 trim!
Herefter fulgte nogle år i Formel Ford inden Jens Winther så småt styrede motorsportskarrieren udenfor banerne og ind på hastighedsprøverne i store, internationale rallies. Især af den type, som virkelig krævede udholdenhed, så som Acropolis, Tour d'Europe og naturligvis Rallye Monte Carlo. Topresultaterne her blev generel sejr i Tour d'Europe 1980 (BMW 323i) og 4. pladser i samme løb i 1977 (Ford Escort RS2000) og 1981 (BMW 320i).
Når der tales store udholdenhedsløb er der et, man ikke kan komme udenom - 24 timers løbet på Le Mans. Dette løb tiltrak også Jens Winther, som i 1983 dukkede op på startlisten som den første dansker. Selv om han udgik gav debuten smag på mere og fra 1984-86 deltog Jens Winter i Le Mans med sit eget team. Belønningen kom i 1986, hvor teamet for første gang fuldførte løbet - oven i købet på en meget respektfuld 11. plads (som samtidig var en 2. plads i C2-klassen).
Dette resultat blev også kulminationen på Jens Winters motorsportskarriere. Han er ikke siden vendt tilbage til Le Mans som kører og har heller ikke siden opnået andre internationale topresultater. Her kan man tale om at slutte på toppen.
Antal modeller: 4 Antal byggesæt: 1
|