Kørere »

John Nielsen

--- 1985 Le Mans

--- 1986 Le Mans

--- 1987 Le Mans

--- 1988 Daytona

--- 1988 Le Mans

--- 1990 Le Mans

--- 1991 Le Mans

--- 1992 Le Mans

--- 1993 Le Mans

--- 1994 Le Mans

--- 1995 Le Mans

--- 1995 BPR

--- 1996 Le Mans

--- 1996 BPR

--- 1996 JGTC

--- 1997 Le Mans

--- 1997 FIA GT

--- 1998 Le Mans

--- 1998 BGTC

--- 1998 Petit Le Mans

--- 2000 Le Mans

--- 2001 Le Mans

--- 2003 Le Mans

--- 2003 Nürburgring

--- 2004 Le Mans

--- 2005 LMES

--- 2006 Le Mans

--- 2008 LMS

--- 2008 Le Mans

Bilen »

Type: Panoz Esperante GTR-1 Q9 'Sparky'
Kørere: John Nielsen, Doc Bundy, Christophe Tinseau
Løb: Petit Le Mans 1998
Resultat: Nummer 12 samlet - Nummer 2 i LMGT1-klassen

Særlige bemærkninger

I 1998 eksperimenterede Panoz med en bil, som - set i bakspejlet - var 10-15 år forud for sin tid. De udstyrede deres Esperante med et hybrid system, hvor ideen var at man under opbremsning kunne lade batterier op, som kunne give et ekstra krafttilskud igennem en elmotor, når der skulle accelereres igen. Man kunne så enten opnå en større samlet ydelse - eller have den samme effekt til rådighed med et mindre forbrug. En selvfølgelighed i 2020 - men hi-tech i 1998.

Det skulle dog vise sig, at gevinsten blev spist op af den ekstra vægt fra batterierne og 'Sparky', som bilen blev kaldt, kom aldrig til at køre LeMans, hvilket havde været planen. I stedet blev dens eneste løb Petit Le Mans i USA senere på sæsonen.

John Nielsen kan fortælle nogle spændende historier om, hvordan det var at være på forkant af det teknologisk mulige. Bl. a. var det ikke kun på ydersiden af bilen, der var lyn. Inde i kabinen oplevede han også at der sprang nogle voldsomme gnister, når hybridsystemet ikke helt virkede efter planen.

Modellen »

Fabrikat: Spark
Modelnummer: US069

Danskerbiler.dk © 2007