John Nielsen »
|
John Nielsen - DTC 2007
|
John Nielsen begyndte sin motorsportskarriere i karting, men det blev kun til to sæsoner i de små rørrammer inden han skiftede til rigtige biler.
Det var formel-biler, som John Nielsen koncentrerede sig om og allerede i sin anden sæson - i 1975 - blev han Danmarksmester i Formel Ford. Derefter kastede han sig over Formel 3 og rettede i stigende grad blikket mod udlandet. I første omgang var der ikke den store succes i Formel 3 og John Nielsen måtte en lille omvej omkring Formel Super VW før succesen i udlandet var hjemme. 3 Formel Super VW Europamesterskaber på række i årene 1979-81 satte fart i karrieren og sigtet blev igen rettet ind imod Formel 3.
I 1982 blev han tysk mester i Formel 3 og det følgende år blev han 2'er i Europamesterskabet, men i 1984 skete der endnu en opbremsning i karrieren, da han kørte meget alvorligt galt i Formel 3 løbet i Monaco. Han kunne dog vende tilbage til racerbanerne senere på sæsonen og i 1985 var han klar for fuld styrke igen - nu i Formel 3000 og i gruppe C racere.
Det blev i gruppe C racerne, at John Nielsen skabte sin videre karriere. I 1987 blev han tilknyttet Jaguars fabriksteam og han var nu at regne blandt topkørerne indenfor sportsvognsracing. Det første store resultat kom i 1988, med en sejr i 24-timers løbet på Daytona, men det var i 1990 han opnåede sin ubetinget største sejr, da han vandt 24 timers løbet på Le Mans. Det er lidt bevidst jeg skriver "han vandt", for John Nielsen trak en meget stor del af læsset i den sejr og var i bilen i 14 ud af de 24 timer.
John Nielsens Le Mans sejr bragte motorsporten frem i medierne i Danmark. Tænk, at en dansk kører kunne andet og mere end blot være med. Pludselig var en dansk kører kendt af folk udenfor motorsportens inderkreds.
Desværre for John Nielsen udviklede gruppe C sig i en uheldig retning. Først efterlod designet af bilerne efterhånden så lidt plads inde i kabinen, at John Nielsen ganske enkelt ikke længere kunne være i dem. Dernæst mistede bilfabrikkerne interessen for kategorien, som faldt helt sammen omkring 1993.
Sportsvognsracing var nu helt nede at vende i nogle år, hvor der blev kørt løb i private serier for GT-racere. Her var John Nielsen stadig med i forreste geled og han vandt BPR-mesterskabet i 1995 og blev Japansk GT-mester i 1996. Begge år i en McLaren F1 GTR.
Sidst i 1990'erne engagerede John Nielsen sig i stigende grad i dansk motorsport, hvor han igennem flere år fungerede som teamchef for et af de førende teams i Danish Touringcar Championship, Team Essex. Team Essex stillede flere gange også til start i sportsvognsløb med focus på Le Mans.
I 2009 var John Nielsen ude for et alvorligt uheld på Jyllandsringen, som han dog heldigvis slap fra uden alvorlige skader. Derefter skruede han ned for sin aktive deltagelse. Det blev dog alligvel til yderligere et par sæsoner midt i 10-erne inden han for alvor trådte ind på scenen som teamchef. I den rolle har han siden vundet flere mesterskaber.
Antal modeller: 49 Antal byggesæt: 14
|